[...]

32.148/11/PD
[...]

Op de zitting van18 en 25 mei 2000 hebben de verenigde afdelingen van de Vaste Commissie
voor Taaltoezicht een klacht onderzocht tegen Proximus omwille van het feit dat haar reclame
in de Grenz-Echo van 29/03/2000 (één bladzijde) en van 30/03/2000 (twee volledige
bladzijden) uitsluitend in het Frans gebeurde.

Op de vraag van de VCT om inlichtingen, heeft u het volgende meegedeeld:

“In antwoord op uw brief van 18 april 2000 moet ik U melden dat Belgacom Mobile-
Proximus, niet onderworpen is aan de taalwetgeving.”

%

De VCT heeft herhaaldelijk bevestigd dat de taalwetten van toepassing zijn op Proximus (cf.
advies 29.291 van 10 december 1998 en 31.150 van 27 januari 2000).

Immers, krachtens artikel 36, §1 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming
van sommige economische overheidsbedrijven, zijn de autonome overheidsbedrijven,
alsmede hun dochterondernemingen die zij betrekken bij de uitvoering van hun taken van
openbare diensten en waarin het belang van de overheid in het kapitaal meer dan 50%
bedraagt, onderworpen aan de bepalingen van de bij koninklijk besluit van 18 juli 1966
gecoordineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (SWT).

Aangezien Belgacom 75 % bezit van de maatschappij Proximus Belgacom Mobile, en
Belgacom zelf gecontroleerd wordt door de Belgische staat, zijn de SWT op Proximus
Belgacom Mobile van toepassing.

Overeenkomstig artikel 40, 2° lid SWT stellen de centrale diensten, zoals Proximus, de
berichten en mededelingen die zij rechtstreeks aan het publiek richten, in het Nederlands en in
het Frans. Wat de gemeenten uit het Duitse taalgebied betreft, heeft de VCT herhaaldelijk
geconstateerd dat, alhoewel artikel 40, 2° lid SWT niet in Duitstalige mededelingen voorziet,
ervoor moet worden gezorgd dat berichten en mededelingen van de centrale diensten die de
Duitstalige bevolking kunnen aanbelangen, ook in het Duits worden verspreid. Zo heeft zij in
haar advies 23.002-23.003 van 28 maart 1991 geoordeeld dat een mededeling van een centrale
dienst in een dagblad van het Duitse taalgebied, in het Duits en in het Frans moest worden
gepubliceerd (cf. ook advies 29.138 van 16 oktober 1997).

De VCT is dan ook van oordeel dat de klacht ontvankelijk en gegrond is.



